3 franske instagrammers du skal følge I 2024
@escalopeviandehache
Fra gademarkederne i Marseille til tagene i Paris tager @escalopeviandehache os med på en rejse gennem hans hverdag og livsstil med hans æstetiske billeder og videoer. Den franske instagrammer fra Valence, en talentfuld filmmager og fotograf, begyndte at dele billeder på sin Instagram i 2015 og er gennem årene vokset til at blive en populær skikkelse inden for franske og europæiske subkulturer. Hans hurtige instagram stories, hvor man også ofte kan høre et track fra Marseille-fødte rapper “JUL”, giver rå indblik i hans liv. Netop hans rå billeder og videoredigering, der fører hans følgere ind i den sydfranske motorcykel- og gadelivsstil, har gjort ham så populær. Udover dette betragtes han som en betydningsfuld personlighed inden for streetwearindustrien, og baner stille vejen for nye trends. Hans passion for mode fremgår tydeligt på instagram, hvor hans imponerende skosamling strækker sig fra Asics og Nike Air Max til Prada America’s Cup sko. Han ses ofte iført fodboldtrøjer i alverdens farver, og hans altid udsolgte brand, 125mm, har også sit udspring derfra.
https://www.instagram.com/p/B99y3bNI6Ct/
https://www.instagram.com/p/CvaJy2aI7dZ/
@emilesamory
@emilesamory eller Émile-Samory Fofanas startede for flere år siden sin unikke billedserie “Champions League Koulikoro”, der dokumenterer den europæiske fodboldkultur i vestafrikanske lande. Hans fotografi er bemærkelsesværdigt, fordi den er autentisk og personlig. Han er vokset op med at observere den europæiske fodboldkultur på en helt anden del af kloden, i gaderne af Mali fra han var lille og rejste dertil, hvor den fransk-maliske fotograf har sine rødder. Han har valgt at dokumentere det gennem sine billeder, hvor han også fokuserer på, at det ikke skal være iscenesat, og vi får et indblik i det, han ser. Om det så er falske fodboldholdtrøjer eller Juventus x Gucci hylder hans projekt og fotografier fodboldkulturen i gadebilledet. Billederne af afrikanske fodboldfans, klædt i trøjer fra europæiske klubber, fremviser fodboldkulturen på en unik måde og illustrerer dens indflydelse verden over, og det ry fans skaber for klubberne. Men hans billeder, hvor man ser idoliseringen af fodboldspillere i vesten, kaster også lys på fodbold som en drivkraft for at drømme iblandt dette folk, og tanken om at man kan gå fra slummen til verdensstjerne gennem fodbold.
@bishopnast
På instagram deler @bishopnast sit imponerende arbejde som fotograf og instruktør. Hans hårde men æstetiske videoer, der blandt andet skildrer livet i Paris’ forstæder, ofte akkompagneret med et stykke roligt musik, giver en cinematisk følelse. Han har også delt en del af sine billeder, hvor han udtrykker sin frustration over politiets indtrædelse i Paris’ forstæder og de konsekvenser det har for lokalsamfundet og familierne. Disse billeder har også fået opmærksomhed fra den franske TV-kanal “Canal+”. Hans imponerende arbejde har også åbnet døre for samarbejder med nogle af de mest fremtrædende navne indenfor den franske rapscene, heriblandt “Dinos”, “Gazo”, “Koba LaD” og “Niska”. Desuden strækker hans indflydelse sig gennem samarbejder internationalt, blandt andet med den britiske rapper “M1llionz” og brands som “Adidas”, “Daily Paper” og Drakes “OVO”, som han har skudt videoer for. Han er en, man skal lægge mærke til, for hans talent til at fange essensen af rapscenen og livsstilen gennem hans visuelle fortællinger.